آیا زمان عذاب های آسمانی سپری شده است ؟
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
آخرین عذاب آسمانی که به شهادت قران کریم نازل شد ؛ عذابی بود که اصحاب فیل را در سال 53 قبل از هجرت هلاک نمود (عام الفیل) . در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم خداوند وعده فرموده مادامی که تو در میان آنها هستی عذابی نازل نخواهد شد. " وما کان الله لیعذّبهم و انت فیهم..." (سوره انفال آیه 33)پس از آن نیز وعده ای مبنی بر نزول عذاب آسمانی در قران و روایات دیده نمی شود و عذاب دنیایی ظالمین عذابی است که به دست مؤمنین بر آنها نازل خواهد شد . " قاتلوهم یعذّبهم الله بایدیکم ..."( سوره توبه آیه 14)
هرچند علم نزول عذاب های آسمانی مختص خداوند است . در سوره فتح آیه 25 فرموده :" زمانی بر یک شهر عذاب می فرستیم که گروههای مؤمن و کافر از هم جدا شده باشند" . ظاهرا اختلاط مؤمنین و کافرین در شهرها نیز تا زمان ظهور ادامه خواهد داشت و عذاب های نازله بر ظالمین تماما زمینی است که از آستین مؤمنین بیرون آمده است و آن عذاب وعده داده شده ی الهی برای ظالمین خواهد آمد ." انشاءالله "
ادامه مطلب |
پنج شنبه 30 مرداد 1393برچسب: عذاب آسمانی , عذاب زمینی , ظالمین , کافر , مؤمن ,, |
|
|
|
پیمانی که خداوند از ما در عالم "ذر" گرفت چگونه پیمانی بود ؟
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ انسان از زمانی آغاز می شود که انسان با شعور پا در عرصه هستی خدا می گذارد که به عالم "ذر" معروف است . اولین اقدام انسان در عالم عقد پیمان عبودیت و ربوبیت بین او و خدای خودش بود.
"واذ اخذ ربّک من بنی آدم من ظهورهم ذرّیّتهم و اشدهم علی انفسهم الست بربّکم قالوا بلی شهدنا " (سوره اعراف آیه 172)
آن زمان که پروردگارت از پشت بنی آدم فرزندانش را بیرون کشید و از آنان شهادت گرفت که آیا من پروردگار شما نیستم ؟ همگی گفتند : بلی گواهی می دهیم .
این آیه تأکید بر این دارد که همه ی بنی بشر این پیمان را پذیرفته و به آن شهادت داده اند . این امر نشان می دهد که شرایط عالم "ذر" بر خلاف عالم دنیا طوری بوده که کسی نمی توانسته شهادت ندهد . یعنی حجابی در کار نبوده تا انسان دچار توهّمات و غفلت شده و نتواند حقیقت روشن ربوبیت خداوند بر بندگانش را ببیند .
این پیمان از آن جهت گرفته شد تا روز قیامت مردم نتوانند بگویند ما از این امر که باید ربوبیت تو را بپذیریم غافل بودیم .
ادامه مطلب |
چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:پیمان , عهد , عالم ذر, ربوبیت ,, |
|
|
|
برای روشن شدن لامپ وجودت باید .....
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
همان گونه که برای روشن کردن لامپ ،هم باید برق باشد ؛ هم باید کلید برق را بزنی ؛ برای روشن کردن لامپ وجودت ، هم باید برق ایمان باشد و هم باید کلید عمل به واجبات را بزنی .
ایمان و عمل صالح ،مکمل یکدیگرند. هرچند تو در تقویت ایمان بکوشی ؛ عمل تو زیباتر و نورانی تر می شود و هر چه عمل تو زیباتر و نورانی تر شود ؛ مرتبه ی ایمان تو بالاتر می رود و به همین گونه ....
با دو بال ایمان و عمل جلو می روی تا نور یقین در وجودت روشن می شود و به اولین مرتبه ی یقین که علم الیقین است ؛ دست پیدا می کنی و آنچه را که تا دیروز برایت مجهول مانده بود را معلوم می یابی .
ادامه مطلب |
سه شنبه 28 مرداد 1393برچسب:وجود, عمل , ایمان , نور یقین ,علم الیقین, |
|
|
|
امام (ع) آیت عظمای حق است
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبراکرم (صلی الله علیه واله وسلم ) فرموده اند : " انا و علیّ ، ابوا هذه الامه ؛ من عرفنا فقد عرف الله و من انکرنا ، فقد انکرالله عزوجلّ "
من و علی دو پدر این امت هستیم ؛ هر که ما را بشناسد ، خدا را شناخته و هر که منکر ما باشد ، خدا را انکار کرده است . (بحارالانوار، ج26)
امام صادق (علیه السلام ) می فرماید :امام نشانه ای بین خدای تعالی و خلقش است ؛ کسی که او را بشناسد مؤمن و کسی که او را انکار کند ، کافر است .
ادامه مطلب |
دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:امام , آیت , نشانه , علی (ع) , دو پدر ,, |
|
|
|
توجه انسان به چیزی جلب می شود که به آن علاقه دارد
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
هر آنچه برای انسان لذت آور نباشد ؛نمی تواند توجه او را به خودش جلب کند . توجه انسان به چیزی جلب می شود که به آن علاقه داشته باشد و انسان به چیزی علاقه و میل دارد که با درونش سنخیت داشته باشد . اگر کسی ، هم سنخ و هم رنگ آنچه در درون خود دارد را در بیرون نیابد ؛ هرگز به طرف چیزی جذب نمی شود و از کنار همه ی اشیاء و موجودات و .... با بی تفاوتی می گذرد و بودن و نبودن آنها برایش علی السویه است ؛ نه وقتی آنها را بدست می آورد، خوشحال می شود و نه وقتی آنها را از دست می دهد ،ناراحت می شود .
اگر تو مبادی و میل خود را از دنیا بگردانی ؛ به جای آن به معقولات و حقایق وجودت ، میل پیدا می کنی . چون معقولات وجودی و حقیقی هستند و با وجود تو هم سنخ اند و وجود انسان ، تشنه ی آن حقایق است . انسان امروزی به دلیل مشغولیتش در دنیا ، دید و زاویه ی دید او در آلات و ابزار دنیوی می چرخد و فقط جلوی پای خود را می بیند و به محضی که آن ابزار را بدست می آورد؛ شاد می شود و وقتی آنها را از او می گیرند ، افسرده و ناراحت می شود .
اما انسانی که در وجودش به دنبال معقولات است ؛ در هر جا که یک حقیقت معقولی را بیابد ، به سرعت به طرف آن جذب می شود و از آن اثر می گیرد و با آن مأنوس می شود و به آرامش می رسد.
ادامه مطلب |
دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:توجه , علاقه , عشق , معقولات , آرامش بخش,, |
|
|
|
دوستی علی (ع) ، حسنه ای است که ....
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
همان طور که حقیقت قران اگر بر کوه نازل شود ، آن کوه متلاشی می شود ، محبت علی (علیه السلام ) هم اگر بر کوه عرضه شود ، متلاشی خواهد شد :
" لو احّبنی جبل ، لتهافت " بنابر این دوستدار امیرالمؤمنین (ع) به دلیل وزین بودن محبت آن حضرت ، گناه نمی کند و به همین دلیل از رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم )روایت شده است :
"حبّ علی بن ابی طالب حسنه ، لاتضرّ معها سیّئه و بعضه سیّئه ، لاتنفع معها حسنه "
دوستی علی بن ابی طالب ، حسنه ای است که با وجود آن گناهی زیان نمیرساند و بغض او گناهی است که با وجود آن ، هیچ حسنه ای سودی نخواهد بخشید .
ادامه مطلب |
جمعه 24 مرداد 1393برچسب:ولایت , دوستی , , |
|
|
|
گنجی مخفی بودم ....
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
کنت کنزا مخفیّا ، فاحببت ان اعرف ، فخلقت الخلق لکی اعرف "
گنجی مخفی بودم که دوست داشتم شناخته شوم ، پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم .
بحار الانوار ، ج84
ادامه مطلب |
شنبه 18 مرداد 1393برچسب:کنز مخفی , |
|
|
|
همچنان بشر در غفلت پیش میرود و...
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه مطلب |
جمعه 17 مرداد 1393برچسب:گمراهی ,, |
|
|
|
خوراک جان تو چیست ؟
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
خوراک بدن انسانها ، طعام است
و خوراک جان انسانها ، اطعام کردن است
ادامه مطلب |
سه شنبه 14 مرداد 1393برچسب:غذا , خوراک , |
|
|
|
مقام تو در نزد خدا چقدر است ؟
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام ) فرموده اند :
"من اراد منکم ان یعلم کیف منزلته عندالله ، فلینظر کیف منزله الله منه عند الذنوب ؛
کذلک منزلته عندالله تبارک و تعالی ". (بحارالانوار ، ج67،ص18)
کسی که می خواهد بداند منزلت و مقام او نزد خدا چگونه است ، پس ببیند منزلت و مقام الهی به هنگام گناه در نظر او چگونه است ؛ رتبه و مقام او هم نزد خدا همان طور است .
ادامه مطلب |
دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:منزلت , مقام , گناه , , |
|
|
|
صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 26 صفحه بعد
|
یک کد به نجوا . نجوایی آسمانی و رومانتیک . از حاشیه تا متن عشق دویدن. عشق را از سر بگیر و از خود عبور کن تا به عشق حقیقی برسی . قدم به قدم در عالم عشق
|
|
|